Thursday 23 May 2013

Sekinchan

Assalamulaikum w.b.t dan salam sejahtera.. hm.. baru blk dari kmpg.. ya allah.. sedih terasa hati ku nie.. ye la.. org yg ku sayangi dah pergi meninggalkan aku dan keluarga.. pada pkul 1.30 pagi, abg kol aku.. gtaw.. atok (nenek) dah meninggal.. disebabkan aku cuma ada nenek je skrg.. jadi aku panggil dia atok.. aku xtaw.. tp aku sdey.. aku terkejut.. aku cuma diam je masa 2 sbb aku tgh kluar mkn ngan kwn2 aku.. diorg tgh hepy.. jadi aku xnk rosak kn mood diorg.. aku diam je ketika diorg tgh bersembang.. aku xtaw nk ckp apa.. tp bila blk baru aku citer kn kepada diorg yg naik sekereta ngan aku.. yg lain mungkin taw dlm fb atau twitter..




aku xtaw, aku sdey.. aku nk jugak pulang masa 2.. ingat nk terus je blk sana (gombak).. tp aku ada quiz statistik pagi 2.. jadi aku ingat aku nk blk lepas quiz.. tiba2 abg kol lg.. ckp nk kebumikan atok kt kmpg dia di sekinchan, selangor.. fuhh.. jauh 2.. ingat nk blk pahang.. rupanya, diorg dah berbincang dulu.. kwn atok semua pegi umrah ramai2.. jadi xramai kwn dia yg ada kt kmpg.. pastu try kol kmpg dia di sekinchan.. sana ada adik beradik dia.. ada abg dia.. xsilap diorg panggil.. angah utoh.. jadi mak cik2 n pak cik2 aku pun sepakat nk hntr jenazah ke rumah abg dia kt sekinchan..

pastu abg kol sruh aku pegi sana ngan mak cik aku yg tinggal kt kajang nie.. jadi dia ambik aku dlm pkul 5 mcm 2.. pastu pegi umah dia kejap.. dlm pkul 8 baru bertolak atas sbb tertentu.. sampai sekinchan dlm pkul 11 sbb masa kluar umah mak cik aku.. mmg jln jem teruk.. ye la.. waktu puncak.. sampai je.. hampir semua adik beradik mak aku dah ada.. sori lupa nk gtaw.. atuk sebelah mak aku.. sampai je dlm pkul 11 lebih mcm 2.. terus mandikan jenazah.. time 2 aku n pak cik2 aku angkat jenazah 2 ke tmpt utk dimandikan.. mak aku n adik2 pompuan dia.. serta mak cik2 sblh family mak yg tlg mandikan.. lepas 2 aku angkat lg pindah utk kapan kn jenazah atok.. time 2, masa kapan kn aku kluar.. x sanggup tgk muka atok.. sebak hati aku nie.. aku xnk nangis.. bukan nk kata aku kuat.. cuma aku nk redha kn pemergian atok kerana ALLAH S.W.T. lebih syg kn dia.. masa dah siap kapan.. nk tutup muka.. diog panggil semua org utk tgk muka n cium jenazah atok..

sampai time aku, aku cium dahi dan kedua2 belah pipi atok.. itulah kali terakhir aku tgk muka atok.. pastu dah selesai.. kami bawak jenazah dia ke Masjid Nurul Falah.. kt sana jenazah di sembahyang kn oleh angah utoh selepas solat zuhur.. ramai jugak yg dtg sbb angah utoh nie iman kt masjid nie.. jadi kwn dia ramai la jugak.. selepas selesai terus kebumikan jenazah atok..







syukur alhamdulilah.. jenazah nenek berjaya dikebumikan di tanah perkuburan Masjid Nurul Falah Sungai Leman, Sekinchan, Selangor pada 22 mei 2013.. lebih kurang jam 2.15 ptg.. terima kasih kepada semua yg membantu.. semoga rohnya di tempat kn dikalangan org2 yg beriman..



bacaan talkin..



kubur atok di hujung sana 2..

aku terasa sedih atas pemergian atok.. tp aku harap atuk gembira dan bangga ngan aku.. sbb aku lah cucu pertama dia yg sampai ke Universiti.. aku ingat lg.. masa aku nk masuk sini (UKM).. atok bg aku duit RM100.. masa 2 dia tgh berubat.. nk pakai duit bnyk.. tp dia still bg aku duit.. aku hargai sngt2.. terima kasih atok.. entah la.. aku simpan sngt2 hajat utk makan kuih pau yg atok wt masa raya nnt.. tp xpe la.. aku harap kt syurga nnt aku masih berpeluang rasa kuih pau atok.. maafkn mad ye atok sbb lama xjumpa atok.. mad syg atok sngt2.. terima kasih sbb slalu masak masakan ayam kt mad bila mad blk kmpg.. sbb atok taw mad xmkn ikan sngt.. terima kasih atok atas semuanya.. 

semoga roh nya aman dan di tempatkan di kalangan org yg beriman..

AL-FATIHAH 

kepada SAIMAH BINTI DULAH....



"sentiasa kuatkan diri kita dalam hidup ini utk menempuhi cabaran dan dugaan.."


BE STRONG..!!











No comments:

Post a Comment