Saturday 4 May 2013

Danau

uit2.. assalamulaikum dan salam sejahtera.. teringin nk citer pasal Danau.. apa 2.. nama tempat ke.. danau kota.. bukan la.. bukan tmpt 2.. tp Danau golf club UKM.. haha.. kt situ ada swimming pool.. best kot.. belajar berenang..




haha.. tmpt nie sem 2 baru aku pegi walaupun hajat2 telah wujud sejak sem 1 utk ke danau.. tp akhirnya.. sem 2 baru aku dpt pegi.. mula2 aku ikut rumate aku je.. tp dah aku mula suka berenang.. terus tiap2 minggu aku pegi sini.. kiranya dah jadi hobi aku pulak.. hobi baru iaitu berenang.. haha.. style.. sbb aku nie mmg jenis suka try macam2 jenis sukan.. tp sukan air lain blum try lg.. contohnya,  kapal layarbot lajukayakperahu panjangmenyelampolo airgimnastik, snorkling dan mcm2 lg.. harap2 la.. nnt ada peluang utk mencuba sukan air nie.. ye la.. bz je memanjang ngan keja 2 keja nie.. padahal still study..



bercakap pasal berenang.. sedih2.. ye la.. slalu aku berenang pagi.. ini mcm mana entah aku pegi pagi.. pkul 9.30 mcm 2.. sampai pkul 11.30.. jadi mmg kira matahari terpacak dah la.. apa lg.. terhasil la sunburn pada kulit aku.. aku xla gelap sngt.. sbb dah kurang dah dari dlu.. tp bila sunburn.. mmg nmpk gelap la blk.. sedih kot.. penat jaga kulit xnk bg gelap.. akhirnya dengan masa 2 jam.. semudah itu ia bertukar gelap.. tension aku.. dah la.. losyen yg pakai dlu 2 xdak dah.. kena pegi cari balik nie.. nk hilang kn sunburn nie..


dalam dok sedih 2, aku try la jugak search pak cik google utk mencari tips2 hilangkan sunburn.. tp jumpa utk muka je la.. utk tangan xtaw boleh guna ke x.. pape pun. nnt aku try dlu.. hehe..




CARA HILANGKAN SUNBURN DI MUKA


1. Parut ubi kentang dan timun, gaul rata pastu sapu kat muka yg sunburn. 
Biar selama 10 minit pastu cuci bersih.

2. Potong aloe vera dan kopek amek isi je. 
Lumurkan di bahagian yg terbakar. kalau aloe vera ni kita amalkan selalu elok utk kulit tau. macam kita sapu losen (lembapkan kulit). guna aloe vera lg jimat dan xmerbahaya sbb xda bahan kimia.

3. Guna yogurt. 
Mcmane? blend jek yogurt dgn timun (leh jugak pakai telur kuning) pastu buat mask. kesannya kulit muka tegang dan mengurangkan kesan sunburn.

4.Tembikai 
Pom boleh. hiris nipis2 pastu tekan kat muka selama 2o minit pastu bilas bersih. tembikai ada zat astrigen yg boleh menyejukkan kulit yg terbakar sbb matahari.

5.Nak guna mayonis pom boleh. 
Sapu jek kat muka selepas terkena sunburn.

6.Tomato 
Juga boleh menghilangkan “sun-burn”. Caranya ialah sama ada anda belah 4 tomato itu dan gosok di muka, atau boleh juga kisar dan pupurkan diwajah. Insya-allah, “sun-burn” itu akan berkurangan.



yg nie je aku jumpa.. dlm blog sapa entah.. aku pun x perasaan.. hehe.. tp aku suka guna aloe vera 2.. sbb lebih tradisional.. ye la.. semula jadi.. mujarab ckit.. sbb dlu pernah guna utk hilangkan parut.. berkesan la jugak.. tp take time.. ye la.. aku ingat lg.. sampai hbis aku guna pokok aloe vera yg mak aku tanam dlm masa sebulan... gara2 nk hilangkan parut.. hehe.. pape pun.. pada sapa yg nk cuba hilangkan sunburn.. try la dlu.. mana la taw jadi.. okay ckit.. xpyh guna losyen bagai.. cara tradisional je..
selamat mencuba..








No comments:

Post a Comment